Welke type werkplek past bij jouw organisatie?
- TableAir Benelux
- 12 minuten geleden
- 2 minuten om te lezen
Geen enkel team werkt precies hetzelfde. En dat betekent dat ook niet elk kantoor er hetzelfde uit hoeft te zien. De tijd van vaste bureaus voor iedereen is voorbij. Werknemers kiezen tegenwoordig bewust wanneer en waar ze willen werken. De vraag is dan: sluit jouw kantoor daar nog wel op aan?

In dit artikel deelt TableAir zeven veelvoorkomende werkplekmodellen — van activity-based tot hybride. Zo kun je ontdekken welk model past bij jouw organisatie én hoe je een werkplek reserveringssysteem kunt inzetten om jouw ruimte slim in te richten.
1. Activiteitgericht werken (Activity-Based Working)
Medewerkers kiezen hun werkplek op basis van wat ze op dat moment doen. Heb je concentratie nodig? Dan ga je naar een stiltezone. Is samenwerking belangrijk? Dan kies je een projectruimte of brainstormhoek. Denk aan een kantoor met boekbare projectruimtes, focus cabines en creatieve zones. Zorg daarnaast voor een systeem om vergaderruimtes te reserveren wanneer mensen samenkomen.
2. Flexplekken
Medewerkers hebben geen vaste plek, maar pakken een werkplek zodra ze binnenkomen. Dit model vraagt om overzicht én structuur, zodat er geen verwarring ontstaat over waar nog plek is. Een digitaal werkplek reserveringssysteem zorgt in dit model ervoor dat medewerkers indien gewenst, eenvoudig een plek kunnen reserveren en voorkomt daarnaast frustratie over bezette bureaus.
3. Hybride werkplek
De hybride werkplek is inmiddels voor veel bedrijven de standaard: medewerkers combineren thuiswerk met kantoordagen. Dit vraagt om een flexibele inrichting en slimme tools om werkplekken te reserveren én de aanwezigheid van collega’s af te stemmen. Integreer het reserveringssysteem met je agenda, zodat alles automatisch gesynchroniseerd wordt.
4. Team-based zones
In dit model werken teams in hun eigen zones of ‘blokken’. Denk aan een vaste ruimte voor marketing en een aparte zone voor IT. Het voordeel? Korte lijnen en heldere communicatie. Combineer dit model met een reserveringssysteem om (vergader)ruimtes te boeken, zodat teams ook hybride of projectmatig kunnen schakelen met anderen.
5. Hot desking
Bij hot desking werken medewerkers waar op dat moment plek is — zonder reservering. Dit werkt alleen goed in een omgeving waar iedereen flexibel is én waar voldoende alternatieve plekken beschikbaar zijn.
6. Remote-first
In remote-first organisaties is thuis de hoofdlocatie en fungeert het kantoor eerder als ontmoetingsplek. Hier draait alles om samenwerken, overleggen en verbinding maken.
7. Vast bureau per persoon
Sommige organisaties werken nog met vaste bureaus. Dit biedt stabiliteit, maar benut de ruimte vaak minder efficiënt — zeker als niet iedereen meer fulltime op kantoor is. Ook in dit model kan het nuttig zijn om andere ruimtes — zoals vergaderruimtes of stilteruimtes — boekbaar te maken met een reserveringssysteem. Zo voorkom je frustratie en lange zoektochten naar een geschikte vergader- of videobelplek.
Er is uiteraard geen goed of fout! De kunst is om te kijken naar wat past bij jouw organisatie, je team en de manier van werken. Wil je hulp bij het ontdekken van welk werkplekmodel het beste past bij jouw bedrijf? Neem contact op voor een vrijblijvende demo, TableAir helpt je graag met slimme oplossingen op maat.
コメント