top of page

Moet het nieuwe kantoor er wel komen nu iedereen wil thuiswerken?

Uit onderzoek van het FD blijkt dat steeds meer werkgevers met vastgoed worstelen met de vraag wat ze moeten doen nu steeds meer werknemers niet meer iedere dag naar kantoor willen komen. De functie van het kantoor is door plaats- en tijdonafhankelijk werken veel meer afhankelijk geworden van het type organisatie en hoe mensen daar met elkaar werken. Hierdoor is het niet alleen meer een huisvestingsvraagstuk, maar vooral een organisatorisch vraagstuk geworden.


Veel van de geïnterviewden geven aan dat ze door de onzekerheid beslissingen over renovatie of nieuwbouw voorlopig uitstellen en twijfelen over wat ze moeten doen met de ruimte die ze nu hebben. Ze kijken de situatie nog even aan, maar die is eigenlijk niet veranderd sinds het uitbreken van de coronapandemie.


Helemaal klaar voor het ‘nieuwe normaal’

In tegenstelling tot de bedrijven uit het artikel van het FD neemt de gemeente Amstelveen geen afwachtende houding aan. Niet alleen waren zij al voor de uitbraak van de coronapandemie klaar voor het ‘nieuwe normaal’ en ook nu zijn ze hun tijd weer vooruit. Van de 800 werkplekken zijn er 150 geschrapt. De halve etage die ze overhouden wordt nu ingericht als ontmoetingspark. Wel op het werk zijn, maar niet ervaren dat je aan het werk bent, aldus projectdirecteur Hans Schekermans van de gemeente Amstelveen. ‘Want waarom mag het niet leuk zijn als je aan het werk bent? Het zou zomaar tot een beter resultaat kunnen leiden.’


Vanuit bed een werkplek reserveren

Verder kunnen de 1.0 00 medewerkers iedere dag weer bepalen of ze (deels) vanuit huis of op kantoor werken. Vanuit hun bed kiezen en reserveren ze ’s ochtends via de app van TableAir een werkplek op kantoor of geven ze aan dat ze die dag vanuit huis werken. En datzelfde kunnen ze doen met het reserveren van hybrideproof vergaderruimtes en ‘focusunits’. Bij een no-show wordt de ruimte automatisch weer vrijgegeven, waardoor anderen er gebruik van kunnen maken. Het is ook dankzij het systeem van TableAir dat het gemeentehuis gedurende de coronapandemie nooit helemaal gesloten is geweest. Het reserveringssysteem hielp de gemeente om een veilige werkplek te bieden. Medewerkers hoefden nooit naar een werkplek te zoeken, waardoor de loopbewegingen minimaal waren.


Plaats- en tijdonafhankelijk werken hoeft geen uitdaging te zijn

Tegen alle werkgevers met vastgoed die worstelen met de vraag wat ze moeten doen nu steeds meer werknemers niet meer iedere dag naar kantoor willen komen, zouden we willen zeggen: Ga eens langs bij de gemeente Amstelveen, neem telefonisch contact met ons op of vraag een gratis demo aan. In dertig minuten laten we je online zien hoe je, zonder aanpassingen te hoeven doen aan de fysieke kantooromgeving, in no time je eigen werkplek-reserveringssysteem live hebt staan.

32 weergaven

Comments


bottom of page